Socialrådgiver

Mit navn er Julie Andersen, og jeg er skolens socialrådgiver.

Jeg har arbejdet i Københavns kommune siden 2006 og været ansat som skolesocialrådgiver på forskellige skoler i kommunen siden 2013.

Her kan du læse, hvad jeg laver på skolen, og hvad du kan bruge mig til. Jeg er på skolen to dage om ugen. Jeg træffes på mobil 29 77 63 55

Hvad laver en skolesocialrådgiver?

Alle folkeskoler i København har tilknyttet en skolesocialrådgiver. Skolesocialrådgiveren er med til at styrke den tidlige og forebyggende indsats, således at elever i faldende trivsel støttes så tidligt som muligt.

Som skolesocialrådgiver skal jeg i samarbejde med skolens ledelse, lærere, forældre og elevstøtte, rådgive og vejlede, så elever og familier, der af forskellige årsager står i en vanskelig situation, kan hjælpes. Som socialrådgiver kan jeg inddrages, hvis en elev, forældre eller lærere oplever vanskeligheder, der har indflydelse på barnet eller den unges trivsel og udvikling i skolen. Det kan f.eks. være, hvis et barn eller en ung har mange konflikter, meget fravær eller ved forandringer i familien.

Skolens ledelse, lærere og forældre kan beslutte, at jeg deltager i et møde, hvor vi sammen kan afklare, hvilken situation eleven og familien står i, og pege på løsninger, der kan skabe positive forandringer.

Jeg tilbyder også rådgivende samtaleforløb med forældre såvel som elever. Herudover kan jeg være med til at understøtte samarbejdet mellem Borgercenter Børn og Unge (Socialforvaltningen), skolen og forældrene, hvis der er brug for en kontakt hertil, eller hvis der allerede er en sag.

Jeg kan også henvise videre til andre offentlige eller frivillige tilbud.

Hvad kan du bruge mig til, hvis du er elev:

Hvis du er elev, kan jeg f.eks. rådgive og vejlede i forhold til at håndtere:

• Konflikter med dine forældre
  • Skoletræthed
  • Konflikter i klassen eller på skolen.
  • Hvis du føler dig ensom eller udenfor
  • Hvis din mor eller far drikker, tager stoffer eller slår dig.

Hvad kan du bruge mig til, hvis du er forælder:

Hvis du er forælder, kan jeg f.eks. rådgive og vejlede i forhold til at håndtere:

• Forældrerollen
  • Dit barns trivsel
  • Dit barns skolegang f.eks. fravær
  • Forandringer i familien f.eks. skilsmisse, sygdom eller dødsfald.

Du er altid velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende samtale.

Mange hilsner

Julie Andersen