LKT

LKT (Læring, kontakt og trivsel) Nørre Fælled Skole

På NFS er vi et LKT-team bestående af 4 medarbejdere med forskellige uddannelser (2 lærere samt 2 inklusionspædagoger).

I LKT-teamet på NFS arbejder vi med:

1. At inkludere den enkelte elev og dennes trivsel, samt give eleven de bedste betingelser og deltagelsesmuligheder i det faglige og sociale fællesskab - vi arbejder bevidst med alle ressourcer omkring barnet, klasseteamet, forældre og andre ressourcepersoner.

2. At understøtte og videreudvikle klasseteamets inkluderende praksis.

3. Gruppedynamikker, trivsel og klassefællesskaber - her gør vi bl.a. brug af Triv.nu.dk, Klassetrivsel.dk samt NFS-indsatsen:

NFS-indsatsen er en systematisk implementering af en fælles strategi for klasserumsledelse, der skaber en tryg ramme for alle elever på NFS. Der arbejdes med ensartethed i forhold til alle voksne. Skolen har tidligere implementeret dette i udvalgte klasser, men nu er det en systematisk del af skolen, som får denne indsats på bestemte årgange.

4. At inddrage og understøtte skole/fritidspædagogerne med henblik på at videreføre LKT-arbejdet med enkelte elever eller grupper.

5. Tiltag på skolen, som kan kvalificere HELE personalegruppen i forhold til inkluderende praksis.

LKT-teamet har opgaver som er relateret til elevernes trivsel på skolen, herunder omsorg og kontakt samt udvikling af børns muligheder for at deltage i legefællesskaber i frikvartererne samt understøttelse af et struktureret og forudsigeligt læringsmiljø. Vi har løbende sparring med de forskellige teams om og deltagelse i konkrete forløb, som retter sig mod stimulering og udvikling af fællesskab, sociale og personlige kompetencer hos eleverne. LKT-teamet bistår klasseteamene i at skabe inkluderende fællesskaber gennem fx vejledning, rådgivning af klasseteam og supervision, direkte intervention ift. enkeltbørn og grupper, samt udvikling af redskaber til LKT-arbejdet med eleverne i klassen.

Vi understøtter enkelte elever samt grupper af elever i at strukturere hverdagen. I denne forbindelse arbejder vi med social træning, sociale historier og den enkelte elevs mulighed for deltagelse i klassefællesskabet.

LKT har ligeledes fokus på elever med særlige behov, hvor vi samarbejder tæt med teamet omkring eleven samt mulighed for inddragelse af skolens eksterne samarbejdspartnere (skolesocialrådgiver, skolepsykolog, sundhedsplejerske, tale-høre-lærer og forskellige relevante kompetencecentre) for at udvikle og støtte eleven til en god og positiv skolegang.