Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for antimobbestrategi

Princip for antimobbestrategi

Nørre Fælled skole skal være et rart sted at være for alle børn og voksne. Ingen på skolen må udsættes for mobning! Ved mobning forstår vi gentagne handlinger, hvor barnet føler sig krænket af andre:

• øgenavne, bagtalelse, latterliggørelse

• man holdes uden for det sociale fællesskab

• fysiske handlinger

• trusler, tvang

• ødelæggelse af tøj, taske, cykel, bøger mv.

Hvor alvorlig mobningen er, afhænger af flere forskellige faktorer:

• hvad er hensigten med mobningen

• hvor truende er mobningen

• hvor ofte sker det, hvor længe og hvor mange deltager

• hvor meget påvirker mobningen det mobbede barn

• hvilken skade lider den, der mobbes

Mobning er et problem, som berører os alle, og som kun kan løses i fællesskab. Skole og hjem har derfor et fælles ansvar for at komme mobning til livs. Skoleledelsen skal altid informeres, når mobning opdages. Skoleledelsen er garant for, at der laves en handleplan og mobningen bringes til ophør.

Forebyggelse af mobning

Hver klasse har ansvaret for at lave klasseregler, som elever og voksne kan trives med. Det anbefales at klassereglerne genopfriskes og evt. revideres mindst 1-2 gang om året. Elevrådet arbejder aktivt for et bedre læringsmiljø. Hvert år gennemføres Trivselsundersøgelse på udvalgte klassetrin og resultaterne forelægges Pædagogisk Råd og skolebestyrelsen, som arbejder videre med resultaterne. Klasserne i indskolingen arbejder med ”Fri for mobberi.” De større klasser arbejder med trivsel, herunder hensigtsmæssig brug af sociale medier . Alle voksne er rollemodeller, der viser eleverne, hvordan man omgås andre mennesker med respekt, ligeværdighed og tolerance. Handleplan når du mistænker at mobning finder sted.

1. Tal med eleven

• Lyt! Hør, hvad eleven har at sige og undlad at drage forhastede konklusioner.

• Undersøg! Spørg ind til situationen for at få mere at vide fra flere vinkler.

• Støt! Se problemet fra elevens side. Brug god tid!

2. Berolig eleven og anerkend problemet

  • Vis eleven, at du er der for at hjælpe, og at du forstår.
  • Få overblik over situationen.
  • Hvad er der sket, hvordan, hvor ofte, hvem, hvad føler eleven etc.

•  Tal med andre relevante personer for få overblik.

3. Inddrag eleven i løsningen

• Lad eleven komme med løsningsforslag. Eleven er den, der har den største viden om situationen og personerne, der er inddraget.

4. Hjælp eleven med at komme videre

• Hjælp eleven med at udtrykke sine følelser - også dets vrede.

• Hjælp eleven til så vidt muligt selv at løse problemet - det vil være en sejr på sigt og styrke eleven. MEN kun, hvis det er en sandsynlig løsning. Ellers skal der gribes ind fra de voksnes side.

Handleplan når mobning er konstateret:

1. Orienterings- og undersøgelsesfase

De første dage: Ledelsen informeres. Individuelle samtaler med de involverede elever. Ledelsen kan evt. frigøre én eller flere fra teamet til disse samtaler. Handleplan fremlægges.

2. Omvæltningsfase

Efterfølgende dage: Klassemøde – hvor der arbejdes med emnet: ”Hvad er en god kammerat?” Der kan evt. afholdes møde med forældrene. F. eks. først den mobbedes forældre, derefter mobberens og til sidst medløbernes forældre. Ledelsen deltager efter ønske fra klasseteamet i møderne.

3. Opfølgningsfase

Klassemøde: Kort klassemøde hver dag i de små klasser. I de større klasser: Klassemøde to gange om ugen, senere kun fast klassemøde èn gang om ugen. Der holdes jævnlig kontakt med de implicerede parter.

Tegn på mobning

Skolens medarbejdere skal være opmærksomme på om en elev ændrer adfærd

• bliver passiv og trækker sig ud af fællesskabet

• går for sig selv og er alene i frikvartererne

• søger megen voksenkontakt, bliver ”klæbende”

• går tilbage i udviklingstrin, blive ”pjevset”

• udviser ringe selvtillid

• let kommer ud af balance, bliver opfarende, mut, tavs

• forsømmer dage eller timer

• kommer for sent

• mister eller får ødelagt ting, tøj og lignende

• klarer sig dårligere fagligt Forældrene skal være opmærksomme på at pludselige, store forandringer i adfærden er vigtige tegn. Det er vigtigt at lægge mærke til:

Elevens forhold til skolen:

• vil ikke i skole i almindelighed, på bestemte dage eller i bestemte timer

• er bange for at gå til og fra skole, går måske en omvej eller plager om at blive fulgt

• kommer for sent i/eller hjem fra skole

• kommer sulten hjem

• kommer hjem med ødelagte bøger, ting, tøj eller har mistet noget

Elevens forhold til kammeraterne:

• undgår venner og andre børn

• bliver indelukket og holder op med fritidsinteresser

Elevens adfærd:

• beder om ekstra penge eller begynder at stjæle

• nægter at fortælle, hvad der er galt

• begynder at mobbe søskende eller forældre

• bliver let opfarende, irritabel, aggressiv, har vredesudbrud mister sin selvtillid

• græder sig i søvn eller har mareridt

Elevens helbred:

• har uforklarlige sygdomme

• ændrer sove- og spisevaner

• har uforklarlige skrammer og blå mærker

Link: http://www.sammenmodmobning.dk

Undervisningsministeriets hjemmeside om mobning.

Dokumenter

antimobbepolitik.pdf

Shape Created with Sketch.