Uddannelsesplan for lærerstuderende i praktik fra Københavns Professionshøjskole
Pædagogisk grundlag for Nørre fælled skole
Indledning
Nørre Fælled skole er en københavnsk folkeskole. Den er samtidig madskole og fra skoleåret 2013 – 2014 blev skolen også en lokal idrætsskole.
Skolen er åben fra 7.00 – 17.00.
Som madskole tilbyder skolen gratis morgenmad om morgenen, før eleverne møder til undervisning samt frugt om formiddagen og eftermiddagen. Skolen har eget produktionskøkken, som laver billig og økologisk frokost; eleverne deltager i madproduktionen. Forældrene kan for et mindre beløb tilmelde eleverne til dette frokosttilbud. Alle elever spiser hver dag i skolens kantine sammen med klassens pædagoger og lærere.
Som lokal idrætsskole vil skolen have en almen og bred bevægelses- og idrætstilgang rettet mod alle elever fra 0. – 9. klasse. Samtidig vil skolen have en speciel idrætslinje for 7. – 9. klasse for elever med særlige evner indenfor idræt. Der vil dog også være en almen linje for 7. – 9. klasse.
Undervisning og fritid
Lærerne har ansvaret for planlægningen og gennemførelsen af undervisningen. Pædagogerne har ansvaret for planlægningen og varetagelsen af fritidsaktiviteterne i fritidstilbuddet. I skolen deltager pædagoger i undervisningslektionerne. Dette tværfaglige samarbejde muliggør blandt andet:
- At der i højere grad kan tages vare på den enkelte elevs samlede udvikling.
- At der gives bedre mulighed for at differentiere i forhold til den enkelte elev.
- At der gives bedre mulighed for kreative, praktisk/musiske og kropslige aktiviteter i undervisningen.
- At der gives bedre mulighed for at tage på faglige ekskursioner og ture ud af huset.
- At der gives mulighed for flere og varierede aktiviteter for eleverne i frikvartererne.
- At der bliver mulighed for en øget forældrekontakt, idet pædagogerne også møder forældrene i fritidsdelen.
Samarbejde mellem lærere og pædagoger
I forhold til helhedssynet på barnet er det vigtig:
- At lærere og pædagoger har et ligeværdigt samarbejde.
- At lærere og pædagoger er fleksible i deres planlægning i forhold til arbejdstiden.
- At lærere og pædagoger bruger hinandens faglige kompetencer som ressourcer i det daglige arbejde.
- At lærere og pædagoger bruger hinanden som sparringspartnere i forhold til udviklingen af det enkelte barn og gruppen.
- At lærere og pædagoger har et udvidet samarbejde omkring forældreinddragelse.
Samarbejde med forældrene
- Nørre Fælled skole lægger vægt på dialog, involvering og inddragelse af forældrene.
- Forældresamarbejdet giver mulighed for en dialog med de enkelte forældre, så skolen kan få indblik i de enkelte forældres ressourcer med henblik på elevens udvikling.
Skolen giver desuden mulighed for, at forældrene kan involveres i nogle af skolens aktiviteter i dagtimerne, og at forældrene kan inddrages i konkrete projekter, hvor de kan bidrage med deres viden og erfaring.
Nørre Fælled Skoles forventninger til de studerende:
Inden praktikken:
- At I meddeler skolen, at I deltager i informations- og planlægningsmødet
- At I møder velforberedte til det første praktikmøde på skolen med praktiklærere det vil sige at I har:
- At I får læst skolens uddannelsesplan og orienteret jer om skolen på hjemmesiden.
- At I får læst og fået styr på retningslinjerne for praktikken – hvilke krav er der til jer, og hvilke krav er der til praktikskolen.
- At I hver især har gjort jer tanker om jeres forventninger til jeres praktik. Hvad ønsker I at få ud af jeres praktik?
- At I laver konkrete aftaler med praktiklæreren om forberedelsen af praktikken og evt. nye mødeaftaler
- At I forbereder og gennemarbejder et undervisningsforløb, som sendes til praktiklæreren i god tid
- At I i samarbejde med praktiklæreren, sender information ud til forældre og børn om praktikkens indhold
- At I udviser engagement og lyst til at komme i praktik og evt. stiller undrende eller opklarende spørgsmål
- At praktikgruppen ser sig som et team med fælles forpligtelser i forhold til forberedelse, gennemførelse og evaluering af praktikken
- At den enkelte hurtigst muligt tager kontakt til praktiklæreren eller den praktikansvarlige, hvis tingene ikke lever op til forventningerne
Under praktikken:
- At I er der for eleverne
- At I møder til tiden
- At I er velforberedte og underviser ud fra et gennemarbejdet undervisningsforløb, som I løbende justerer
- At I får mulighed for at afprøve metodiske og didaktiske teorier i praksis
- At I overholder de aftaler praktikgruppe og praktiklærere har aftalt
- At I udfordrer jer selv i forhold til lærerrollen og afprøver metodiske og didaktiske teorier
- At I ser praktiklæreren som en ressourceperson i forhold til sparring og vejledning
- At I indgår i skolens hverdag og betragter praktikken som et heldagsarbejde
- At I er aktivt opsøgende i forhold til at deltage i fx teammøder, lærermøder, forældremøder mv.
- At I tager ansvar for at planlægge og dagsordensætte vejledningen med praktiklæreren
- At I har tavshedspligt, så hvis der opstår situationer, som I er usikre på, så drøftes det med praktiklæreren eller skolens ledelse.
- At I ved sygdom kontakter praktikgruppen og praktiklæreren samt ringer til skolen mellem klokken 6:30-7:00 på tlf. 29432343
Forventninger til Nørre Fælled Skole
Inden praktikken:
- At I får besked om informationsmødet i god tid.
- At skolen er aktiv i planlægningen af praktikken.
- At I får et udspil til hvilke fag og årgange I bliver tilknyttet samt hvilke praktiklærere, inden I kommer til planlægningsmødet.
- At I møder engagerede praktiklærere, der er aktivt opsøgende, og som I har mulighed for at afstemme forventninger med.
- At I får information om skolens struktur og organisering enten af praktikvejlederen.
- At I får en høj grad af medbestemmelse i forhold til planlægningen af undervisningsforløb.
Under praktikken:
- At I får mulighed for at afprøve jeres undervisningsforløb og arbejde sammen som team.
- At I får den sparring og vejledning, som I har brug for.
- At skolen er åben for og ser mulighederne i at have studerende i praktik.
- At I får mulighed for at indgå i skolens dagligdag.
- At de ønsker og behov I har, vil blive taget alvorligt.
- At der midt i praktikforløbet bliver afholdt en midtvejsevaluering med praktiklærere og evt. praktikvejlederen.
- At skolens ledelse og andre ressourcepersoner er til rådighed for jer.
- At der bliver mulighed for at drøfte og stille spørgsmål til eksamen.
Rollefordeling mellem skole og uddannelsesinstitution
- At forventninger til samarbejdet og hinandens roller og opgaver afklares indledningsvist
- At man er bevidst om både vanskeligheder og muligheder i et samarbejde på tværs af institutioner
- At uddannelsesinstitutionen forbereder de studerende på, at det er en arbejdsplads, som de studerende kommer på
- At der er en relevant løbende dialog om planlægning og gennemførelse af praktikken
- At seminarielærerne er synlige under praktikken
- At seminarielærere er synlige under praktikken og giver besked til skolen og de studerende, når de kommer på besøg
- At prøven bliver tilrettelagt i samarbejde mellem skole og uddannelsesinstitution
Kompetence målene for praktikken
Praktikniveau 2
| Færdighedsmål: Den studerende kan | Vidensmål: den studerende har viden om |
Didaktik
| planlægge, gennemføre og evaluere et differentieret undervisningsforløb i samarbejde med medstuderende med anvendelse af en variation af metoder, herunder anvendelsesorienterede undervisningsformer og bevægelse i undervisningen, | undervisningsmetoder, principper for undervisningsdifferentiering, læremidler og it, |
evaluere undervisningsforløb og elevers læringsudbytte, | formative og summative evalueringsmetoder samt test, | |
observere egen praksis og den enkelte elevs læring med henblik på udvikling af undervisningen, | observations-, dataindsamlings- og dokumentationsmetoder. | |
Klasseledelse Relationsarbejde | udvikle tydelige rammer for læring og for klassens sociale liv i samarbejde med eleverne og | klasseledelse, læringsmiljø og klassens sociale relationer og |
samarbejde dialogisk med elever og kolleger om justering af undervisningen og elevernes aktive deltagelse, | kommunikation, involverende læringsmiljøer, motivation og trivsel, | |
kommunikere skriftligt og mundtligt med forældre om formål og indhold i planlagte undervisningsforløb, | professionel kommunikation - mundtligt og digitalt, |
Praktikniveau 3 Didaktik | Færdighedsmål: Den studerende kan | Vidensmål: Den studerende har viden om |
planlægge, gennemføre og evaluere længerevarende undervisningsforløb under hensyntagen til elev- og årsplaner i samarbejde med medstuderende og skolens øvrige ressourcepersoner, | organisations-, undervisnings-, og samarbejdsformer, | |
evaluere elevers læringsudbytte og undervisningens effekt og | metoder til formativ og summativ evaluering og | |
udvikle egen og andres praksis på et empirisk grundlag. | observations-, dataindsamlings- og dokumentationsmetoder. | |
Klasseledelse Relationsarbejde | lede inklusionsprocesser i samarbejde med eleverne. | læringsmiljø, inklusion, konflikthåndtering og mobning. |
støtte den enkelte elevs aktive deltagelse i undervisningen og i klassens sociale liv, samarbejde med forskellige parter på skolen, og | anerkendende kommunikation, og ligeværdigt samarbejde, inklusionsprocesser og | |
kommunikere med forældre om elevernes skolegang. | Processer, der fremmer godt skolehjemsamarbejde og samarbejdsformer ved forældremøder og forældresamtaler og kontaktgrupper. |
Rammer
- En praktikgruppe forventes at befinde sig på skolen og beskæftige sig med aktiviteter i overensstemmelse med den udleverede opgaveoversigt og det udleverede praktikskema.
- Dette indebærer at praktikgruppen underviser i 15-20 lektioner om ugen. Det forventes også at de studerende henlægger deres forberedelse på skolen og deltager i andre aktiviteter end dem, der er direkte knyttet til undervisning – herunder også eftermiddags/aftenaktiviteter og frikvartersvagter.
- Den studerende skal i løbet af praktikken deltage i en professionssamtale med praktiklæreren og mentoren fra KP Frederiksberg.
- Den studerende kan ikke forvente at kunne kombinere praktikken med andet arbejde.
- En praktikgruppe følger, så vidt det er muligt en klasse/årgang og en lærer/team.
Tilrettelæggelse
- Udover den almindelige undervisning kan der være klasseteammøder, årgangsteammøder, basemøder, fagteammøder, forældremøder, skole/hjem-samtaler mv. Praktikgruppen og praktiklæreren aftaler i hvilket omfang deltagelse er relevant.
Eksamen
- Den studerende vil blive indstillet til eksamen, såfremt de består praktikniveauet.
- Eksamen foregår på initiativ og planlægning af KP Frederiksberg og gennemføres i samarbejde mellem skolen og KP Frederiksberg. Fra skolens side tilstræbes det, at den deltagende eksaminator har gennemgået praktikvejlederuddannelsen.