Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

For lærerstuderende i praktik

Uddannelsesplan for lærerstuderende i praktik fra Københavns Professionshøjskole

 

Pædagogisk grundlag for Nørre fælled skole

Indledning

Nørre Fælled skole er en københavnsk folkeskole. Den er samtidig madskole og fra skoleåret 2013 – 2014 blev skolen også en lokal idrætsskole.

Skolen er åben fra 7.00 – 17.00.

Som madskole tilbyder skolen gratis morgenmad om morgenen, før eleverne møder til undervisning samt frugt om formiddagen og eftermiddagen.  Skolen har eget produktionskøkken, som laver billig og økologisk frokost; eleverne deltager i madproduktionen. Forældrene kan for et mindre beløb tilmelde eleverne til dette frokosttilbud. Alle elever spiser hver dag i skolens kantine sammen med klassens pædagoger og lærere.

Som lokal idrætsskole vil skolen have en almen og bred bevægelses- og idrætstilgang rettet mod alle elever fra 0. – 9. klasse. Samtidig vil skolen have en speciel idrætslinje for 7. – 9. klasse for elever med særlige evner indenfor idræt. Der vil dog også være en almen linje for 7. – 9. klasse.

Undervisning og fritid

Lærerne har ansvaret for planlægningen og gennemførelsen af undervisningen. Pædagogerne har ansvaret for planlægningen og varetagelsen af fritidsaktiviteterne i fritidstilbuddet. I skolen deltager pædagoger i undervisningslektionerne. Dette tværfaglige samarbejde muliggør blandt andet:

  • At der i højere grad kan tages vare på den enkelte elevs samlede udvikling.

  • At der gives bedre mulighed for at differentiere i forhold til den enkelte elev.

  • At der gives bedre mulighed for kreative, praktisk/musiske og kropslige aktiviteter i undervisningen.

  • At der gives bedre mulighed for at tage på faglige ekskursioner og ture ud af huset.

  • At der gives mulighed for flere og varierede aktiviteter for eleverne i frikvartererne.

  • At der bliver mulighed for en øget forældrekontakt, idet pædagogerne også møder forældrene i fritidsdelen.


Samarbejde mellem lærere og pædagoger

I forhold til helhedssynet på barnet er det vigtig:

  • At lærere og pædagoger har et ligeværdigt samarbejde.

  • At lærere og pædagoger er fleksible i deres planlægning i forhold til arbejdstiden.

  • At lærere og pædagoger bruger hinandens faglige kompetencer som ressourcer i det daglige arbejde.

  • At lærere og pædagoger bruger hinanden som sparringspartnere i forhold til udviklingen af det enkelte barn og gruppen.

  • At lærere og pædagoger har et udvidet samarbejde omkring forældreinddragelse.


Samarbejde med forældrene

  • Nørre Fælled skole lægger vægt på dialog, involvering og inddragelse af forældrene.
  • Forældresamarbejdet giver mulighed for en dialog med de enkelte forældre, så skolen kan få indblik i de enkelte forældres ressourcer med henblik på elevens udvikling.
  • Skolen giver desuden mulighed for, at forældrene kan involveres i nogle af skolens aktiviteter i dagtimerne, og at forældrene kan inddrages i konkrete projekter, hvor de kan bidrage med deres viden og erfaring.

     

Nørre Fælled Skoles forventninger til de studerende:

Inden praktikken:

  • At I meddeler skolen, at I deltager i informations- og planlægningsmødet

  • At I møder velforberedte til det første praktikmøde på skolen med praktiklærere det vil sige at I har:

  • At I får læst skolens uddannelsesplan og orienteret jer om skolen på hjemmesiden.
  • At I får læst og fået styr på retningslinjerne for praktikken – hvilke krav er der til jer, og hvilke krav er der til praktikskolen.

  • At I hver især har gjort jer tanker om jeres forventninger til jeres praktik. Hvad ønsker I at få ud af jeres praktik?

  • At I laver konkrete aftaler med praktiklæreren om forberedelsen af praktikken og evt. nye mødeaftaler

  • At I forbereder og gennemarbejder et undervisningsforløb, som sendes til praktiklæreren i god tid

  • At I i samarbejde med praktiklæreren, sender information ud til forældre og børn om praktikkens indhold

  • At I udviser engagement og lyst til at komme i praktik og evt. stiller undrende eller opklarende spørgsmål

  • At praktikgruppen ser sig som et team med fælles forpligtelser i forhold til forberedelse, gennemførelse og evaluering af praktikken

  • At den enkelte hurtigst muligt tager kontakt til praktiklæreren eller den praktikansvarlige, hvis tingene ikke lever op til forventningerne

Under praktikken:

  • At I er der for eleverne

  • At I møder til tiden

  • At I er velforberedte og underviser ud fra et gennemarbejdet undervisningsforløb, som I løbende justerer

  • At I får mulighed for at afprøve metodiske og didaktiske teorier i praksis

  • At I overholder de aftaler praktikgruppe og praktiklærere har aftalt

  • At I udfordrer jer selv i forhold til lærerrollen og afprøver metodiske og didaktiske teorier

  • At I ser praktiklæreren som en ressourceperson i forhold til sparring og vejledning

  • At I indgår i skolens hverdag og betragter praktikken som et heldagsarbejde

  • At I er aktivt opsøgende i forhold til at deltage i fx teammøder, lærermøder, forældremøder mv.

  • At I tager ansvar for at planlægge og dagsordensætte vejledningen med praktiklæreren

  • At I har tavshedspligt, så hvis der opstår situationer, som I er usikre på, så drøftes det med praktiklæreren eller skolens ledelse.

  • At I ved sygdom kontakter praktikgruppen og praktiklæreren samt ringer til skolen mellem klokken 6:30-7:00 på tlf. 29432343

 

Forventninger til Nørre Fælled Skole

Inden praktikken:

  • At I får besked om informationsmødet i god tid.

  • At skolen er aktiv i planlægningen af praktikken.

  • At I får et udspil til hvilke fag og årgange I bliver tilknyttet samt hvilke praktiklærere, inden I kommer til planlægningsmødet.

  • At I møder engagerede praktiklærere, der er aktivt opsøgende, og som I har mulighed for at afstemme forventninger med.

  • At I får information om skolens struktur og organisering enten af praktikvejlederen.

  • At I får en høj grad af medbestemmelse i forhold til planlægningen af undervisningsforløb.

Under praktikken:

  • At I får mulighed for at afprøve jeres undervisningsforløb og arbejde sammen som team.

  • At I får den sparring og vejledning, som I har brug for.

  • At skolen er åben for og ser mulighederne i at have studerende i praktik.

  • At I får mulighed for at indgå i skolens dagligdag.

  • At de ønsker og behov I har, vil blive taget alvorligt.

  • At der midt i praktikforløbet bliver afholdt en midtvejsevaluering med praktiklærere og evt. praktikvejlederen.

  • At skolens ledelse og andre ressourcepersoner er til rådighed for jer.

  • At der bliver mulighed for at drøfte og stille spørgsmål til eksamen.

Rollefordeling mellem skole og uddannelsesinstitution

  • At forventninger til samarbejdet og hinandens roller og opgaver afklares indledningsvist

  • At man er bevidst om både vanskeligheder og muligheder i et samarbejde på tværs af institutioner

  • At uddannelsesinstitutionen forbereder de studerende på, at det er en arbejdsplads, som de studerende kommer på

  • At der er en relevant løbende dialog om planlægning og gennemførelse af praktikken

  • At seminarielærerne er synlige under praktikken

  • At seminarielærere er synlige under praktikken og giver besked til skolen og de studerende, når de kommer på besøg

  • At prøven bliver tilrettelagt i samarbejde mellem skole og uddannelsesinstitution

Kompetence målene for praktikken

Praktikniveau 2

 

 

Færdighedsmål: Den studerende kan  

Vidensmål: den studerende har viden om

 Didaktik

 

   

   

  

 

planlægge, gennemføre og evaluere et differentieret undervisningsforløb i samarbejde med medstuderende med anvendelse af en variation af

metoder, herunder anvendelsesorienterede

undervisningsformer og bevægelse i undervisningen,

undervisningsmetoder, principper for undervisningsdifferentiering, læremidler og it,

evaluere undervisningsforløb og elevers læringsudbytte,

formative og summative evalueringsmetoder samt test,

observere egen praksis og den enkelte elevs læring med henblik på udvikling af undervisningen,

observations-, dataindsamlings- og dokumentationsmetoder.

Klasseledelse

Relationsarbejde

udvikle tydelige rammer for læring

og for klassens sociale liv i samarbejde med eleverne og

klasseledelse, læringsmiljø og klassens sociale relationer og

samarbejde dialogisk med elever og kolleger om justering af

undervisningen og elevernes aktive deltagelse,

kommunikation, involverende læringsmiljøer, motivation og trivsel,

kommunikere skriftligt og mundtligt med forældre om formål og indhold i planlagte undervisningsforløb,

professionel kommunikation - mundtligt og digitalt,

Praktikniveau 3

Didaktik

Færdighedsmål: Den studerende kan

Vidensmål: Den studerende har viden om  

planlægge, gennemføre og evaluere længerevarende undervisningsforløb under hensyntagen til elev- og årsplaner i samarbejde med medstuderende og skolens øvrige ressourcepersoner,

organisations-, undervisnings-, og samarbejdsformer,

evaluere elevers læringsudbytte og undervisningens effekt og

metoder til formativ og summativ evaluering og

udvikle egen og andres praksis på et empirisk grundlag.

observations-, dataindsamlings- og dokumentationsmetoder.

Klasseledelse

Relationsarbejde

lede inklusionsprocesser i samarbejde med eleverne.

læringsmiljø, inklusion, konflikthåndtering og mobning.

støtte den enkelte elevs aktive deltagelse i undervisningen og i klassens sociale liv, samarbejde med forskellige parter på skolen, og

anerkendende kommunikation, og

ligeværdigt samarbejde, inklusionsprocesser og

kommunikere med forældre om elevernes skolegang.

Processer, der fremmer godt skolehjemsamarbejde og samarbejdsformer ved forældremøder og forældresamtaler og kontaktgrupper.

Rammer

  • En praktikgruppe forventes at befinde sig på skolen og beskæftige sig med aktiviteter i overensstemmelse med den udleverede opgaveoversigt og det udleverede praktikskema.

  • Dette indebærer at praktikgruppen underviser i 15-20 lektioner om ugen. Det forventes også at de studerende henlægger deres forberedelse på skolen og deltager i andre aktiviteter end dem, der er direkte knyttet til undervisning – herunder også eftermiddags/aftenaktiviteter og frikvartersvagter.

  • Den studerende skal i løbet af praktikken deltage i en professionssamtale med praktiklæreren og mentoren fra KP Frederiksberg.

  • Den studerende kan ikke forvente at kunne kombinere praktikken med andet arbejde.

  • En praktikgruppe følger, så vidt det er muligt en klasse/årgang og en lærer/team.

Tilrettelæggelse

  • Udover den almindelige undervisning kan der være klasseteammøder, årgangsteammøder, basemøder,

     fagteammøder, forældremøder, skole/hjem-samtaler mv. Praktikgruppen og praktiklæreren aftaler i hvilket

     omfang deltagelse er relevant.

Eksamen

  • Den studerende vil blive indstillet til eksamen, såfremt de består praktikniveauet.

  • Eksamen foregår på initiativ og planlægning af KP Frederiksberg og gennemføres i samarbejde mellem skolen og KP Frederiksberg. Fra skolens side tilstræbes det, at den deltagende eksaminator har gennemgået praktikvejlederuddannelsen.