Om trivselsmåling i folkeskolen
Alle folkeskoler skal hvert år gennemføre en trivselsmåling blandt eleverne i børnehaveklassen til og med 9. klasse. Det gælder også for specialskoler, behandlings- og specialundervisningstilbud og specialundervisningstilbud på et børne- og ungehjem.
Trivselsmålingen giver eleverne mulighed for at give deres synspunkter til kende omkring blandt andet undervisningen, deres relationer til andre på skolen og deres tilhørsforhold til skolen. Målingen undersøger ikke elevernes generelle trivsel men elevernes skoletrivsel.
For mere info: https://www.uvm.dk/folkeskolen/test-evaluering-og-skoleudvikling/trivselsmaaling
Trivselsmålingen har to hovedformål:
At følge udviklingen i elevernes trivsel på nationalt plan
At fungere som et redskab for skolerne og kommunerne til at måle, følge op på og arbejde med elevernes trivsel via lokale indsatser på kommune-, skole- og klasseniveau.
Trivselsmålingens resultater skal indgå i skolernes undervisningsmiljøvurdering.
Adgang til resultaterne
Skolen får adgang til trivselsmålingens resultater i Børne- og Undervisningsministeriets Datavarehus med login til systemet ca. en uge efter den officielle indsamlingsperiodes afslutning.
Skolen kan se skolens og klassernes samlede svar på spørgsmålsniveau samt trivselsmålingens indikatorer på skole- og klasseniveau for 4.-9. klasse. Skolen kan ikke se de enkelte elevers svar.
Resultaterne bliver i slutningen af maj offentliggjort på skoleniveau på uddannelsesstatistik.dk (under emnet ’Elevtrivsel’) sammen med resultaterne på kommuneniveau og landsniveau. Det er ikke muligt at identificere den enkelte elev.