Info om KKFO'en

Hvem er vi?

Nørre Fælled KKFO er en integreret del af Nørre Fælled Skole, både hvad angår pædagogik, visioner og værdier.

KKFO’ens personalegruppe består af pædagoger, pæd. assistenter, medhjælpere, studerende og vikarer, som alle besidder mange kompetencer, som sikrer en varieret hverdag med mange fysiske, kreative og endda kulinariske muligheder og oplevelser. Der planlægges løbende mange forskellige projekter og aktiviteter inspirerede af hvad der rører på sig i børnegrupperne og samfundet.
Det meste af personalet deltager dagligt i den normale undervisning og varetager den understøttende undervisning. I slutningen af skoledagen hentes børnene hver dag i klasserne, hvor de bliver tjekket ind og får besked om dagens muligheder i KKFO’en.
KKFO’ens lokaler og aktiviteter er opdelt i ”universer”, som børnene kan rejse i mellem.

KIK-universet (Konstruktion-Interaktion-Krop):
I KIK-universet udfordres børnene både kropsligt og kognitivt.

KIKKIK lounge

Konsol-rummene er hvor børnene har mulighed for at spille bl.a. Playstation og Nintendo Switch. Vi har i rummene et særligt fokus på samarbejde, en sund konkurrencekultur, udvikling af positive sproglige kompetencer og relationsdannelse på tværs af årgangene. For at understøtte dette, har vi derfor et særligt udvalg af spil, som alle fokuserer på samarbejde og/eller konkurrence. Men alle spil giver mulighed for at flere kan spille samtidig, og dermed deltage i fællesskabet gennem legen. Der er altid en voksen i rummene, som er med til at vejlede og guide børnene i brugen af spillene og deres indbyrdes kommunikation. Derudover har vi månedlige konkurrencer i konsolrummene, faciliteret af en voksen, hvor alle kan deltage.

RacingMedierum

Hule-rummet har ingen fast indretning. Børnene er frie til at bruge deres fantasi, til at indrette og bruge rummet som de vil, så længe det er hensigtsmæssige lege. Man kan f.eks. udfolde sig kreativt ved at bygge huler og andre konstruktioner med puderne, og hvad der ellers er i rummet. Rummet inviterer til sjove lege, hvor kun fantasien sætter grænser.

Lego-rummet er et rum, hvor børnene kan udfolde sig kreativt.
Rummet byder til fordybelse med projekter, som kan stå i op til to uger ad gangen. Ved længerevarende projekter kan meldes andet ud til fremvisning. Lego-rummet er med til at fremme fin- og grovmotorikken. Rummet indbyder til at fremme børnenes kreative sider og fantasi. Børnene kan lære af og med hinanden i deres kreative udfoldelser. I Lego-rummet anvendes små stemmer, så der kan fordybes og sparres i samspil med hinanden.

LegoLego 2

Krea-universet:
Dette univers indbyder til kreativ udfoldelse med mulighed for at skabe kreative projekter mm. samt lære nye færdigheder indenfor det kreative. Der er et overordnet fokus på fordybelse, finmotorik og kreativitet, hvor man enten kan følge en opskrift eller tænke ud af boksen. Universet er med til at understøtte sociale relationer blandt børnene på tværs af årgange. Der er en positiv voksenkontakt, og universet er med til at skabe inklusion, da alle kan være med uanset niveau. Det foregår i et roligt miljø, hvor man hjælper hinanden og gør plads til fantasi og kreativ udfoldelse.

Krea1Krea2

Fordybelses-universet:
Her har vi forskellige rum, med forskellige muligheder.

FordybelseFordybelse
Dyre-caféen er en rolig zone, hvor børnene kan slappe af i sofaen. Det er et rum, hvor man kan være nysgerrig på dyr, og få mere info om vores dyr, de vandrende pinde og fiskene. Man kan også holde en af de vandrende pinde med hjælp fra en voksen. I køkkenet kan man også have en madaktivitet, som f.eks. at bage og drikke te med en voksen. Det er her, at der kan være rum til at have samtaler med hinanden, både børn og voksne i mellem.

PindeFisk

Jungle-rummet er indrettet med henblik på historiefortælling og andre narrative former, styret af en tilstedeværende voksen.
Der lægges op til, at den voksne tilrettelægger hvordan historiefortællingen skal være. Det kan være alt fra almindelig oplæsning, performativ narration, at børnene fortæller på skift osv.

Junglerummet

Lege-rummet kan børnene fordybe sig i leg. Her kan de udfolde deres fantasi til at udvikle og afprøve forskellige lege. Dette er med til at understøtte og udvikle børnenes kreativitet, og deres samspil med hinanden gennem leg. For at sikre den gode fordybelse, er der mulighed for at booke rummet med 30 minutters interval, hvor ens leg ikke bliver forstyrret.

Spille-rummet er hvor børnene tilbydes at spille spil, som de i forvejen har kendskab til, og dermed er trygge ved. Derudover vil børnene blive præsenteret for ”ugens spil”, så de lærer nye spil at kende. I spillerummet har vi en opmærksomhed på at understøtte børnenes sociale relationer, bl.a. på tværs af årgangene, hertil et fokus på at udvikle børnenes sprog. Vi har desuden fokus på medbestemmelse i form af at kunne gøre børnene til ”spileksperter”. En spilekspert er ikke nødvendigvis en, som er god til spillet, men besidder derimod følgende kompetencer.

Mad-universet:
Hver eftermiddag bliver børnene tilbudt et måltid i vores mad-univers.
Menuen skifter hver uge og vil både udfordre børnenes smagssanser
og give dem genkendelsens glæde i form af noget som de kender.

Mad1Mad2