Skolens værdisæt

Etos: Alle børn kan lykkes

Værdier:

Nørre Fælled Skoles virke bygger på følgende værdier:

• Motivation og lysten til at lære

• Faglighed og chancelighed

• Tryghed og trivsel

• Mangfoldighed og medborgerskab

• Sund kost og bevægelse

• Respekt og tillid

Vision:

Nørre Fælled Skole har høje faglige ambitioner for alle elever samt for personalet. Vi arbejder for, at eleverne bliver motiveret og udvikler sig og fastholder lysten til at lære. Vi sikrer eleverne en udfordrende og tryg skolegang/fritidstilbud samt det bedst mulige faglige grundlag. Dette skal give eleverne forudsætninger for at klare sig i fremtidens ungdomsuddannelser, på arbejdsmarkedet og i fritidslivet. Samtidig arbejder Nørre Fælled Skole for at alle elever trives, og vi giver eleverne en glæde ved sund kost og bevægelse. Dette gør vi ved, at der skabes sammenhæng og kvalitet i elevernes liv og læring på tværs af undervisnings-og fritidsaktiviteter. Alle pædagoger og lærere arbejder tæt sammen om elevernes sproglige, faglige, sociale, personlige og sundhedsmæssige udvikling, idet skolen har et helhedssyn på den enkelte elev. Ligeledes ser vi på Nørre Fælled Skole mangfoldighed som en kvalitet og skolens arbejde tager udgangspunkt i et ressourcesyn på elever og forældre. Vi ønsker at inddrage alle skolens forældre i skolens virke og at uddanne og udvikle eleverne til at blive medborgere i samfundet. På Nørre Fælled Skole er vi alle bevidste om vores ansvar, og vi udfylder det med respekt for individet og fællesskabet i tillid til hinanden.

Målsætninger:

1. Skolen har fokus på at fastholde og udvikle elevernes motivation og lyst til at lære. Det betyder, at undervisningen skal tilrettelægges varieret og på sådan måde, at alle elever har mulighed for at deltage og opnå læring.

2. Skolen har fokus på udviklingen af den enkelte elevs sproglige og faglige kompetencer. Det betyder at alle elever skal motiveres til at få de bedst mulige faglige resultater med udgangspunkt i den enkelte elevs potentialer.

3. Skolen skal være et trygt sted, hvor alle elever trives og udvikler deres personlige og sociale kompetencer i et fællesskab. Det betyder, at ingen elev skal føle sig mobbet eller holdt uden for fællesskabet.

4. Skolen ser mangfoldighed som en kvalitet. Det betyder, at alle elevers sproglige, faglige, sociale og personlige kompetencer skal inddrages og nyttiggøres i undervisningen og læringen samt i det sociale liv i skolen.

5. Skolen skal tilbyde eleverne gode rammer for at kombinere deres skolegang med idrætsudøvelse, og skolen skal sikre at sundhed, bevægelse og idræt er en integreret del af undervisningen og fritidstilbuddet. Det betyder, at alle elever skal opleve, at bevægelse er en integreret del af hverdagen, og at eleverne dagligt tilbydes sund og økologisk skolemad.

6. Skolen skal skabe sammenhæng mellem undervisning og fritidspædagogik, således at eleverne tilbydes lærende, spændende og meningsfulde aktiviteter både i undervisningen og fritidstilbuddet. Det betyder, at eleverne skal opleve skolen og herunder fritidsdelen som et sammenhængende hele.

7. Skolen ser alle forældre som medborgere, og der skal sikres et tæt samarbejde med forældrene, hvor forældrenes ressourcer inddrages til gavn for elevens udvikling. Det betyder, at alle forældre ses som ressourcepersoner i forhold til deres børn, samt at skolen arbejder for at inddrage hele den mangfoldige forældregruppe i skolens arrangementer og organisationer.