Pædagogisk grundlag for NFS

Pædagogisk grundlag for Nørre Fælled skole

Nørre Fælled skole er en københavnsk folkeskole. Den er samtidig madskole og fra skoleåret 2013 –2014 blev skolen også en lokal idrætsskole. Der er 6 lektioners undervisning hver dag for indskolingen, og 7 lektioners undervisning 4 dage og 1 dag med 6 lektioner på mellemtrinnet og 7 lektioners undervisning i udskolingen. Derudover er der mulighed for fritidstilbud til alle elever fra 0-6 årgang. Skolen er åben fra 7.00 –17.00.

Som madskole tilbyder skolen gratis morgenmad om morgenen, før eleverne møder til undervisning samt frugt om formiddagen og eftermiddagen. Skolen har eget produktionskøkken, som laver billig og økologisk frokost; eleverne deltager i madproduktionen. Forældrene kan for et mindre beløb tilmelde eleverne til dette frokosttilbud. Skolen har en skøn kantine med plads til indskoling og mellemtrinnet, der nyder eleverne deres frokost mens udskolingen spiser i klassen med en lærer.

Som lokal idrætsskole har skolen desuden en almen og bred bevægelses-og idrætstilgang rettet mod alle elever fra 0. –9. klasse. Udover almen linjen i udskolingen har skolen en speciel idrætslinje for 7. –9. klasse for elever med særlige evner indenfor idræt.

Undervisning og fritid

Lærerne har ansvaret for planlægningen og gennemførelsen af undervisningen. Pædagogerne har ansvaret for planlægningen og varetagelsen af fritidsaktiviteterne i fritidstilbuddet. I skolen deltager pædagoger i undervisningslektionerne. Dette tværfaglige samarbejde muliggør blandt andet:

• At der i højere grad kan tages vare på den enkelte elevs samlede udvikling.

• At der gives bedre muligheder for at differentiere i forhold til den enkelte elev.

• At der gives bedre muligheder for kreative, praktisk/musiske og kropslige aktiviteter i undervisningen.

• At der gives bedre muligheder for at tage på faglige ekskursioner og ture ud af huset.

• At der gives mulighed for flere og varierede aktiviteter for eleverne i frikvartererne.

• At der bliver mulighed for en øget forældrekontakt, idet pædagogerne også møder forældrene i fritidsdelen.

Samarbejde mellem lærere og pædagoger i forhold til helhedssynet på barnet er det vigtigt:

• At lærere og pædagoger har et ligeværdigt samarbejde.

• At lærere og pædagoger er fleksible i deres planlægning i forhold til arbejdstiden.

• At lærere og pædagoger bruger hinandens faglige kompetencer som ressourcer i det daglige arbejde.

• At lærere og pædagoger bruger hinanden som sparringspartnere i forhold til udviklingen af det enkelte barn og gruppen.

• At lærere og pædagoger har et udvidet samarbejde omkring forældreinddragelse.

Samarbejde med forældrene

Nørre Fælled skolelægger vægt på dialog, involvering og inddragelse af forældrene. Forældresamarbejdet giver mulighed for en dialog med de enkelte forældre, så skolen kan få indblik i de enkelte forældres ressourcer med henblik på elevens udvikling. Skolen giver desuden mulighed for, at forældrene kan involveres i nogle af skolens aktiviteter i dagtimerne, og at forældrene kan inddrages i konkrete projekter, hvor de kan bidrage med deres viden og erfaring.